Anàlisi de les campanyes electorals des d’un altre punt de vista

En el marc de les properes eleccions municipals, el Dimarts de Debats convida a l’Antoni Gutiérrez-Rubí a fer un anàlisi de quins són els elements claus d’una campanya electoral:

L’Antoni assenyala que una campanya electoral és el moment de l’oferta política en l’arquitectura democràtica actual. De fet, la campanya influeix decisivament en els indecisos que cada vegada són més, en l’actual escenari social i polític. També és un moment de reafirmació dels convençuts.

La publicitat electoral ha de ser coherent amb la trajectòria i la personalitat del candidat. En aquest sentit, la tecnologia ha influït decisivament de la comunicació política. Aquesta comunicació s’ha d’entendre en termes de conversa i no de publicitat. Això dóna oportunitats als petits i amb menys recursos.

Un bon lema electoral ha de tenir tres elements fonamentals : formi part del discurs general de la candidatura,  ha de ser memorable (fàcil de recordar) i ha de ser creatiu formant part del relat polític.

No hi ha un esquema tancat de la fotografia de campanya, l’elecció de la imatge ha d’anar en relació a l’estratègia política.

Els colors tenen etiquetes ideològiques i corporatives, però cada vegada queden menys colors lliures. El color associa a una marca política i, per tant, ajuda al seguidor a sentir-se part d’unes idees.

En relació al debat hi ha dos elements que és important imprescindibles: el debat no es pot perdre, ja que genera desconfiança i incertesa entre el candidat i els seguidors i, per altra banda, el debat ha d’anar dirigits als seguidors i als potencials votants. En el debat serà important tenir un bon moderador i un espai de participació per a la ciutadania. En aquest darrer aspecte, una bona estratègia digital, facilitarà aquesta tasca. D’altra banda, és important que l’escenari sigui adient i que permeti que hi hagi ambient. L’actitud del candidat, de la relació amb l’entorn, amb la xarxa…comunicació no verbal, especialment, són elements importants i que ha voltes són els que queden en el record dels electors. Els candidats que guanyen, són els empàtics, no els simpàtics. Els electors arriben a més conclusions de qui ha perdut el debat que qui l’ha guanyat.  Els electors no volen perdre, volen sentir-se orgullosos del seu vot, per tant vols que el candidat, que per minoritari sigui, faci una bona campanya i un bon debat.

Votem per treure, per canviar de govern. Si no hi ha motius per treure a qui governa, els electors refermen. En canvi, si els electors pensen que cal un relleu, es demana un canvi. Fer bé la feina, no es garantia que el candidat sigui votat. Els vots no serveixen per premiar, sinó per castigar o donar una oportunitat.